Omgevingsmanagement benaderen als gastheer
Mijn derde werkweek is, op het moment van schrijven, net begonnen en ik heb al veel mensen ontmoet en indrukken op gedaan. Mijn rol bij BBG Advies als omgevingscoördinator is een nieuwe functie voor mij.
Goed gastheerschap
Ik heb zelf jaren in de horeca en in de sales gewerkt en ik zie overeenkomsten tussen omgevingsmanagement en het gastheerschap dat ik uit de horeca ken. Tijdens de uitvoering is Beentjes GWW te gast, maar ook de gastheer in de wijk om het riool- en straatwerk uit te voeren. Door het omgevingsmanagement vanuit goed gastheerschap te benaderen blijven we gericht en verliezen we de belangen niet uit het oog.
Overeenkomsten
In mijn studietijd werkte ik altijd bij Van der Valk in Akersloot en daarna heb ik vele jaren in de commerciële wereld rondgelopen met veel targets en kortlopende deals. In 2017 heb ik de keuze gemaakt om die wereld tijdelijk uit te stappen. Ik wilde voor een halfjaar terug naar de horeca. Dit half jaar werden zeven fantastische jaren op het strand, voornamelijk bij Nautilus aan Zee in Egmond aan Zee.
Na de gesprekken die ik met Vincent en Frans over omgevingsmanagement gevoerd heb en de kennis die ik er over heb opgedaan, is het tijd om daar een eigen draai aan te geven. Veel onderdelen van het werk komen overeen met het werken in de horeca:
• Stakeholderanalyse: de gastenlijst maken;
• Communicatie en interactie: een hartelijke ontvangst en aandacht;
• Risicoanalyse en Risicobeheersing: Voorkomen van verstoring van het samenzijn, rekening houden met eventuele allergieën;
• Vergunningen en regelgeving: niet alleen huishoudelijke regels, maar ook tap- en terrasvergunning en hygiëneregels;
• Participatie en draagvlakcreatie: Betrekken van de gasten in het programma;
• Monitoring en Evaluatie: Gastvrijheid blijven bewaken.
Per project zullen alle onderdelen elke keer opnieuw moeten worden onderzocht, want net als met een diner in een restaurant heb je elke keer andere gasten, met andere wensen (belangen) en allergieën (risico’s). Met de menukaart kun je daar richting aan geven. Net als een project heeft een diner een aanleiding en is het belangrijk dat dit zorgvuldig gecommuniceerd wordt naar de gasten. Bij projecten in uitvoering zijn dat de bewoners en overige partijen. Als er een feest georganiseerd moet worden maak je samen met de klant een programma. Je moet nadenken over allerlei zaken. Ik zie hierin veel overeenkomsten met het voorbereiden van een project.
Communiceren
Gastheerschap betekent dat we ons verplaatsen in de positie van de opdrachtgever (degene die het feestje organiseert), dat we rekening houden met de regels (geluid, veiligheid), met de keuken- en barcapaciteit (uitvoering) en dat we ook rekening houden met
de gasten (bewoners, ondernemers, leveranciers, andere aannemers enz.).
Wij zijn te gast en proberen met het toepassen van goed gastheerschap de overlast en hinder door de uitvoering van het werk acceptabel te maken voor de omgeving. Dit betekent vaak veel en vooral tijdig communiceren. In de horeca is het gebruikelijk om regelmatig te checken of alles naar wens is, of te communiceren dat het gerecht even op zich laat wachten.
-Stephan van der Eng-